Sunday, October 25, 2009

Menunggu keputusan...

Pandangan TG Nik Aziz telah menyerlahkan pendirian UMNO tentang politik mereka. Justru itu saya berpendapat bahawa saya tidak bersetuju pendapat Mufti Perak dan juga Ust Dr Redzuan Tee bahawa politik Melayu adalah politik perpecahan. Yang memilih untuk berpecah adalah UMNO. Bimbang kalau Melayu bersatu kuasa politik akan hilang. Ini dijelaskan lagi dengan komen orang nombor 2 UMNO iaitu Muhyiddin Yassin tentang perpecahan dan krisis kepimpinan PAS. Berpecah untuk perpaduan?

Perlu di ingat bahawa perbezaan pendapat dalam PAS adalah di atas keadah, stretegi dan pendekatan. Bukannya masalah pemimpin terlibat dalam skandal atau jenayah. Ada pemimpin PAS yang mahu agar orang Melayu kekal sebagai penguasa politik negara dan ada yang mahu Islam sebagai asas tanpa mengira bangsa. Ini kerana Allah menjadikan manusia ini bersuku dan berpuak untuk kenal-mengenal satu sama yang lain bukan untuk berpecah dan bermusuhan.

Orang Melayu telah melalui sejarah yang amat panjang dan telah dijajah terlalu lama hingga hilang jati diri. Orang Melayu kini lebih dikenali sebagai orang yang cepat melatah, dengki, khianat dan balas dendam. Mereka suka melihat kehancuran lawannya daripada mencari jalan permuafakatan.

Oleh itu cadangan untuk kerajaan perpaduan oleh TG Hj Hadi hanya diterima oleh Pak Lah sahaja sedangkan UMNO melihat kerjasama dengan PAS hanyalah mengancam periuk nasi mereka.

Amat jelas antara PAS dan UMNO perbezaannya amat besar umpama langit dan bumi terutama sekali bila melibatkan pendekatan dan perlaksanaan Islam. UMNO memilih untuk menghancurkan musuh politik dengan apa jua cara pun. Sebab itulah mereka akan berusaha agar PAS hancur dengan apa jua cara pun melalui sekatan peruntukkan, kemudahan infrastruktur, access kepada dana dan lain-lain lagi dengan matlamat supaya PAS dilihat tidak mampu memerintah dan mentadbir negara.

Semasa UMNO memerintah di Selangor pernahkah PAS dapat menggunakan kemudahan awam seperti padang awam, masjid dan dewan untuk program kemasyarakatannya? Lain pula dengan PAS apabila menguasai Selangor kini YB Ismail Sani (UMNO) boleh menggunakan Dewan DAto Nazir Bt 14 untuk program Hari Raya. Agak-agak jika UMNO berkuasa kembali adakah mereka akan membenarkan PAS menggunakan dewan ini atau tidak?

Kembali kepada saranan EGM yang dicetuskan oleh TG Nik Aziz. Saya berharap ianya dapat diselesaikan dengan segera melalui saluran musyawarah atau muzakarah. Semoga keputusan yang bakal diambil adalah untuk kemaslahatan umum.

No comments: