Saturday, October 24, 2009

TG vs TG

Apabila TG Nik Aziz menyuarakan rasa hati beliau tentang barisan kepimpinan PAS maka semua pendokong dan penyokong PAS mungkin rasa kurang selesa dan gelisah. Ini adalah kerana sejak akhir-akhir ini terlalu banyak isu yang keluar di media tentang masalah yang membelenggu PR. Bukan kita percaya kepada berita yang dibawa oleh media perdana. Tetapi ia lebih kepada kegelisahan kita dan pandangan negatif masyarakat umum tentang PAS dan PR.

Di satu pihak didalam PAS, mereka ingin melihat orang Melayu bersatu dan menyokong PAS dan di satu pihak lagi ingin memastikan seluruh rakyat Malaysia bersatu menyokong PR. Anda di pihak yang mana? Mana satu benar dan mana satu salah?

Persolannya mungkin lebih daripada itu. Bukan masalah Melayu bersatu atau rakyat menyokong siapa. Yang lebih utama lagi adalah dimana keutamaan kita dalam berjuang. Adakah kita ingin berjuang untuk memartabatkan bangsa atau memartabatkan keadilan dan kesucian Islam. Islam tidak mengira bangsa, budaya, latarbelakang atau pun agama. Islam mempunyai kayu ukur sendiri yang mana benar dan yang mana salah. Yang mana adil dan yang mana zalim. Kayu ukur Islam ini tidak pernah berubah sejak dari zaman Nabi SAW. Mungkin yang berbeza adalah zaman dan kes.

Mungkin ada yang menimbulkan persoalan Melayu adalah Islam dan itu perlu diberi keutamaan. Sekiranya kita masih di situ maka persoalan yang lebih besar iaitu penyebaran dakwah Islam tidak akan berkembang. Mungkin akhirnya kita terperangkap dalam mentaliti UMNO.

Adalah tidak adil untuk mengukur siapa yang benar atau siapa yang salah dalam pendekatan ini. Mungkin disebelah pihak ada pertimbangan beliau dan disebelah pihak lagi ada pertimbangan yang lain. Pernah dizaman Nabi apabila diperintahkan supaya sahabat hanya solat Asar di satu tempat yang telah ditetapkan maka sahabat terbahagi kepada dua dan masing masing membuat dua keputusan yang berbeza. Ada yang solat Asar di tempat yang ditetapkan oleh Nabi walaupun waktu telah luput (masuk waktu Maghrib) dan ada yang solat Asar juga walaupun belum sampai ditempat yang di tetapkan. Apabila perkara ini sampai ke pengetahuan Nabi maka Nabi menyatakan bahawa kedua-dua pertimbangan tersebut adalah benar.

Begitu juga dengan percanggahan di dalam saf kepimpinan PAS. Adalah lebih baik untuk kita menyerahkan penyelesaian itu kepada kepimpinan. Apa jua jalan penyelesaian biarlah kita tunggu. Apabila tiba masanya untuk kita membuat pilihan maka kita buatlah pilihan yang mana lebih kita selesa. Membuat keputusan bukan untuk membuktikan siapa yang betul... tetapi untuk membuat keputusan pandangan yang mana lebih diterima.... memilih suara majoriti.

Kita tidak mahu penyokong dan pendokong berpecah dan bersengketa semata-mata kita menpunyai pendirian dan pandangan yang berbeza. Antara yang BAIK dan yang LEBIH BAIK adalah sesuatu yang mudah untuk dipertimbangkan. Apa jua pilihan tiada keputusan yang salah. Maka lebih baik kita untuk memilih demi kemaslahatan umum daripada mempertahankan pandangan peribadi kita semata-mata. Kita tunggu apakah keputusan yang akan dibuat oleh kepimpinan.

Kita mempunyai tanggungjawab yang lebih besar dari bersengketa tentang pandangan di atas. Kita perlu ingat bahawa PAS perlu menang lebih banyak kerusi di pilihanraya yang akan datang. Bila kerusi PAS banyak secara tidak langsung suara PAS akan lebih kuat di dewan. Pada masa itu kita akan sedar bahawa apa juga tindakkan dan keputusan kita hari ini adalah terlalu penting. Apabila kerusi lebih maka yang lainnya lebih mudah diselesaikan. Sekiranya Melayu kekal menyokong UMNO dan UMNO tidak mandapat kerusi majoriti, apakah manfaat yang kita dapat. Maka kembalilah kita ditakuk yang lama terus dipinggirkan.

Sekiranya tiada sokongan jangan bercerita tentang pemerintahan. Sekiranya tiada pemerintahan jangan bercerita tentang perjuangan. Perjalanan masih jauh. Perjuangan belum berakhir. Bahkan, ianya baru bermula. Sekiranya PAS macam UMNO maka dimana kesudahan perjuangan ini.

Benar, ramai orang UMNO telah menyokong PR. Ramai juga yang menjadi kepimpinan. Jangan bawa sekali budaya UMNO. Berebut kuasa dan kekayaan. Mereka hanya ingin memenuhi tuntutan perut dan bawah perut. Akibatnya kita akan hancur dan berantakkan sebagaimana yang dialami oleh UMNO.

Penuhi dada dengan ilmu teruskan menghadiri program di masjid, surau dan markas. Program membantu masyarakat perlu disemarakkan. Membantu kerana keperluan bukan kerana siapa yang mereka sokong. Buktikan kita sebenarnya berbeza daripada UMNO.

Semoga kita diberikan kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini. Bukan menang atau kalah yang menjadi ukuran tetapi sejauh manakah kita berkorban idea, masa, tenaga dan wang ringgit untuk mendapatkan kemenangan.

Semoga berjaya.

No comments: