Tuesday, December 22, 2009

Halal Act : 50 Years Too Late

Setelah berpuluh tahun umat Islam di negara ini terdedah kepada barangan yang tidak halal dan diragui halal baru sekarang kerajaan bercadang untuk merangka Akta Halal. Itupun hujung tahun hadapan. Adakah kita tidak cukup kepakaran hingga terlalu lama masa yang diambil untuk merangka sesuatu yang sepatutnya kita miliki. Kita memiliki JAKIM yang sudah sekian lamanya terlibat dengan persijilan halal. Kita juga ada PPIM yang arif dengan masalah pengguna Islam. Apa pun kita berharap ianya tidak akan ditangguhkan lagi.

Dalam satu hadis, bersabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud :

Sesungguhnya Allah itu baik, Dia tidak menerima melainkan yang baik. Sesungguhnya Allah memerintah orang mukmin dengan apa yang diperintahkan kepada semua rasul dengan firmannya : Wahai sekalian rasul! Makanlah kamu makanan yang baik dan beramallah dengan amalan yang soleh. Allah berfirman lagi : Wahai orang-orang yang beriman, makanlah kamu makanan yang baik dari rezeki yang Kami berikan.

Kemudian baginda menyebutkan seorang lelaki yang jauh perjalanannya, kusut masai rambutnya dan berdebu mukanya menghulurkan kedua tangannya ke langit (berdoa) : Wahai Tuhanku, wahai Tuhanku, wahai Tuhanku! Padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram, dan disuapkan dengan yang haram. Maka bagaimanakah akan diperkenankan doanya?(HR. Muslim)
____________________________________
Halal Act To Be Formulated Next Year

SEPANG, Dec 21 (Bernama) -- Malaysia will formulate the Halal Act by the end of next year which, among other things, will promote the growth of the halal industry and check the problems of halal certificate falsification.

Minister in the Prime Minister's Department Datuk Jamil Khir Baharom said the proposed act would specify the form of action and measures to be taken against those using fake halal certificates and the laxity by certain quarters in complying with the halal regulation.

"These include falsifying the certificate, while there are also others who have obtained the halal certificate but do not comply with the syariah requirement, thus it needs some form of enforcement," he told reporters after opening the IMT-GT Third International Symposium on Halal Science and Management 2009, here Monday.

He said the implementation of the proposed act would also help in tackling the various halal issues that might crop up.

-- BERNAMA

No comments: