Wednesday, February 23, 2011

Fajar Harapan Di Kampungku : Parit Raja

Dengan bertiupnya angin perubahan di institut pengajian tinggi tempatan maka bermulalah wajah baru politik tanah air. Rakyat yang selama ini berkiblatkan UmNo kini telah mula beralih arah. Rakyat kini telah mula sedar bahawa negara ini bukan hakmilik UmNo yang diwarisi dari Tunku Abdul Rahman. Bahkan bumi ini adalah waris nenek moyang kita yang meneroka Tanah Melayu.

Yang lebih utama lagi bumi ini adalah amanah Allah yang kita dipertanggungjawabkan untuk menjadi khalifah didalamnya. Kita hidup didunia ini dengan sebab dan matlamat..... Menjadi hamba Allah dan melaksanakan segala perintah dan larangannya.

Cuma yang saya masih hairan kenapa orang Islam (dibaca orang Melayu) tidak menyokong perjuangan Islam (dibaca melaksanakan segala perintah dan larangan Allah). Adakah orang Melayu masih tidak faham agama yang selama ini mereka anuti? Mungkin PAS perlu mengiatkan usaha bagi memberi kesedaran masyarakat Melayu tentang Islam..... Sehingga orang Melayu memahami dan dapat membuat keputusan manakah yang sebenarnya ajaran Islam dan yang mana satu sebaliknya.

Ataupun orang Melayu masih percaya setiap apa yang dikatakan oleh UmNo kerana kenyataan itu keluar di TV dan akhbar. Mereka beranggapan segala yang keluar tersebut adalah benar belaka..... Maka UmNo akan terus bernyawa dengan berpaut dan menguasai media ini.....
________________________________________

KUALA LUMPUR, 22 Feb: Pro-Mahasiswa (Pro-M) Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) berjaya menafikan dua pertiga majoriti Pro-Aspirasi (Pro-A) meskipun kalah secara keseluruhannya.

Pro-M tewas selepas mendapat 13 daripada 30 kerusi yang dipertandingkan iaitu enam dari sepuluh kerusi umum dan tujuh daripada 20 kerusi fakulti.

Manakala pro-A mendapat 17 kerusi.

Mengulas kekalahan yang disifatkan 'kalah bergaya' itu, jurucakap Pro-M UTHM, Muhammad Syafiq Abdul Rahman berkata, pihaknya berpuas hati kerana berjayameningkat dua kali ganda dari sebelum ini. Sebelum ini kami hanya menang tujuh kerusi, tetapi sekarang 13 sementara Aspirasi 17.

"Kami sudah berjaya menafikan dua pertiga majoriti. Kami berpuas hati dengan peningkatan momentum ini," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Muhammad Syafiq menambah, kekalahan itu berpunca daripada gangguan pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) yang mengganggu proses kempen.

Ini berikutan pembatalan keseluruhan proses penamaan calon yang telah berlangsung pada 17 Februari lalu.

Kesemua 56 calon-calon yang layak bertanding merebut 30 kerusi yang ditawarkan dalam kabinet MPP UTHM telah dibatalkan pencalonan mereka atas alasan masalah teknikal.

"Episod pembatalan kesemua calon pada 18 Februari lalu sedikit sebanyak telah merencatkan gerak kerja kempen kami.

"Antara faktor kekalahan yang lain adalah jumlah calon yang tidak mencukupi," katanya lagi.

Namun ujarnya, Pro-M menjadikan keputusan tersebut sebagai semangat untuk menawan UTHM pada sesi akan datang.

Sementara itu di Universiti Islam Antarabangsa (UIA), pro-M mengekalkan kemenangan sebelum ini dengan menguasai 23 daripada 26 kerusi yang dipertandingkan.

Hanya satu kerusi dimenangi pro-A. Dua dimenangi calon bebas.

Kemenangan ini juga menunjukkan peningkatan berbanding tahun lalu di mana mereka menang 15 kerusi.

Note : Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) 86400 Parit Raja, Batu Pahat Johor, Malaysia

No comments: