Sunday, February 20, 2011

Forum Maulid Nabi SAW Di Masjid Batu 14

Nabi telah diutuskan kedunia ini sebagai rahmat bukan kepada umat manusia tetapi seluruh mahluk termasuk haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Namun kegagalan umat Islam terutama orang Melayu memahami syariat Islam telah menyebabkan ramai orang salah faham dengan Islam.

Islam hanya boleh difahami jika kita sentiasa mendekatkan diri dan membuka hati untuk memahami ajaran Islam. Usaha yang berterusan adalah perlu bagi memahami Islam dari sumbernya iaitu Al-Quraan. Namun halangan bahasa perlu diatasi. Oleh itu adalah menjadi kewajiban untuk seluruh orang Islam mempunyai dan membaca terjemahan dan tafsir Al-Quraan.

Pegangan bahawa "Melayu adalah Islam dan Islam adalah Melayu" telah mengekang perkembangan Islam di negara ini. Akibatnya jumlah penganut Islam dari bangsa lain di Malaysia amat rendah. Sedangkan adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menyampaikan dakwah kepada mereka ini semua.

Pandangan-pandangan terutama dari pimpinan UmNo yang jahil dan berpegang "Islam adalah Melayu dan Melayu adalah Islam" inilah puncanya bangsa lain semakin jauh dari Islam. Lebih memburukkan lagi sekatan-sekatan yang dibuat kepada majlis ilmu dan institusi pengajian Islam. Itu tidak termasuk usaha-usaha menghalang bukan Islam dari menghampiri kawasan masjid dan surau.

Ketakutan UmNo terhadap orang faham Islam inilah sebenarnya yang menyebabkan orang semakin jauh dengan Islam. Maka wujudlah satu fahaman jahiliyah baru yang didalamnya bercampuraduk antara agama, adat, kebiasaan dan pemikiran. Jahiliyah ini perlu dibersihkan dan hanya boleh dilakukan dengan menerima Islam secara keseluruhannya.

Sudah sampai masanya usaha yang bersepadu bagi mengukuhkan pengetahuan Islam dikalangan umat dan juga menyampaikan dakwah kepada seluruh warga Malaysia tanpa mengira bangsa.




















No comments: