Sunday, April 24, 2011

Antara Perjuangan Bangsa Dan Perjuangan Agama

Manusia ini dilahirkan berpuak dan berbangsa untuk kenal mengenal antara satu sama lain. Sama ada kita Melayu, Cina, India, Iban, Dayak, Siam atau sebagainya hakikatnya kita adalah berasal dari bapa yang satu iaitu Nabi Adam dan ibu yang satu iaitu Hawa. Memperjuangkan bangsa adalah fitrah manusia. Namun bukan itu yang dituntut oleh Islam. Islam mengukur sesorang itu berdasarkan takwa.

Oleh itu perjuangan berdasarkan agama tidak akan membawa kita ke mana. Bahkan kita juga akan dipertanggungjawabkan terhadap bangsa yang lain yang kita tidak perjuangkan. Meleka akan nanti menuntut diakhirat kenapa kita tidak menhajak mereka ke agama Islam.

Atas kesedaran itu PAS terus berjuang dikalangan orang Melayu dan dalam masa yang sama kita menjalinkan hubungan yang baik dengan mereka yang bahu bersama kita tidak kira siapa mereka. Asalkan mereka menerima apa yang kita perjuangkan dan tidak menghalang apa yang kita mahu laksanakan.

Hubungan dengan DAP dan Keadilan adalah sesuatu yang amat mencabar. Ini adalah kerana kita berhadapan dengan mereka yang tidak sealiran dengan mida dan perjuangan PAS. Kita memperjuangkan Islam sedangkan mereka campur aduk dan pelbagai bangsa dan agama.

Namun cabaran bersama DAP dan Keadilan adalah lebih mudah diatasi berbanding dengan UmNo. Ini adalah kerana UmNo terus menyerang PAS dari segenap segi dan setiap masa. Dalam masa UmNo mahu berdamai dengan PAS dan dalam masa yang sama mereka terus menekan negeri yang dikuasai oleh PAS. Tangan kanan menghulur salam dalam masa yang sama tangan kiri menikam rusuk.

Bukan setakat itu UmNo tidak pernah membantu tanpa syarat. UmNo beriya-iya mahukan kerajaan perpaduan.... tapi dalam masa yang sama media mereka terus menyerang pimpinan PAS.

Di kedah baru-baru ini di canangkan PAS menaikkan cukai tanah UUM.... namun kemudiannya kita tahu bahawa jumlah cukai tersebut adalah jumlah cukai sebenar..... Selama ini kerajaan negeri telah memberikan rebat. Apabila semua orang telah tahu menteri pulak kona pusing. Dulu cuba tipu rakyat sekarang cuba memperbodohkan rakyat pulak.

Bila masa UmNo ini menghormati PAS? Selagi ada peluang dan ruang mereka akan bubuh PAS ini tanpa diberi peluang membela diri.

UmNo yang berjuang berdasarkan 'bangsa' tidak meletakkan agama sebagai panduan. Halal dan haram tidak ada dalam kamus perjuangan mereka. Pejuang bangsa tidak akan mengambil kira bangsa lain. Namun keadaan UmNo kini bukan sahaja tidak mengambil kira bangsa lain, bangsa sendiri pun terbiar. Sebab itulah kita lihat pemimpin UmNo kaya raya sedangkan orang Melayu rata-rata cukup makan sahaja.... Itu pun kalau nasib baik, jika tidak merekalah golongan yang terbiar, merempat dan papa kedana di negara sendiri.

Tidakkan kita pernah terfikir apa tujuan kita hidup di dunia ini? Adakah kita hidup untuk menjadi hamba Allah atau menjadi hamba bangsa atau UmNo? Sampai bila kita akan terus tertipu? Sedangkan usia kita semakin lama semakin meningkat.... jalan ke kubur juga semakin hampir.

Jangan sampai kita buka mata, baru kita perasan kita dah sampai di alam kubur. Dan ketika itu juga kita terdengar jiran Cina kita menuntut kepada Allah bahawa kita tidak pernah berdakwah kepada orang Cina. Mereka dakwa orang Melayu kata Islam itu Melayu punya orang lain tak boleh menganut Islam..... Nak masuk masjid pun tak boleh, baca Al-Quraan pun tak boleh. Bila mula mendekati Islam macam-macam fitnah dilemparkan.

Sudahlah..... Tinggalkanlah UmNo.

No comments: