Friday, December 28, 2012

Majlis Perasmian XPDC Dakwah & Pelancaran Konvoi Kempen Anti Zina 8


Majlis Perasmian XPDC Dakwah & Pelancaran Konvoi Kempen Anti Zina 8 Daerah Hulu Langat akan diadakan pada :

Tempat: Masjid Bt.14 Hulu Langat
Tarikh: 29 Disember12 (Sabtu)
Masa: 12.30 tengahari
Perasmi: YB. Dr. Che Rosli Che Mat

Tentatif program:
12.00 - pendaftaran pserta XPDC & Konvoi  & Makan tengahari
1.30 - Solat Zohor
2.00 - Majlis Perasmian
3.00 - Gimik Perlepasan Konvoi
4.00 - Edaran Risalah
5.00 - Bersurai

Marilah lapangkan masa untuk bersama-sama memeriahkan lagi majlis ini.

Kerajaan Selangor sentiasa mengambil tindakan yang holistik ,berjangka panjang dan inklusif dengan menggunakan segala sumber yang sudah ada dan mengupayakan segala sumber  termasuk rakyat dan pimpinan rakyat untuk menyokong dan mendokong satu gerakan bersama membasmikan masalah zina yang tidak mahu diatasi oleh kerajaan terdahulu.

Keseriusan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dibukti dengan  langkah-langkah berikut:
  1. Mewujudkan  JAWATANKUASA INDUK MENANGANI GEJALA SOSIAL
  2. Peruntukan khusus sebanyak RM1juta setahun berbandingkan dengan kerajaan BN sebelum ini yang hanya memperuntukkan RM10 sahaja setahun;
  3. Sedang mewujudkan satu sistem pengurusan sosial yang  dibangunkan dan diuruskan untuk fasa pertamanya di FAKULTI PENDIDIKAN DAN SAINS SOSIAL UNISEL  untuk membangun sistem data segala prasarana, sumber fizikal dan juga sumber tenaga manusia yang akan di kursuskan untuk menangani gejala sosial di peringkat kawasan setempat serta sistem sokongan. Laporan terus kepada Pusat Pengurusan Sosial Selangor(PPSS) secara maya dan melalui penyelia setempat seperti ketua kampung/penghulu mengenai insiden gejala sosial dan akan masukkan data terkini dalam sistem ini dan membantu kerajaan negeri daripada mengesan trend, memantau keberkesanan dan kecekapan ‘key personnel’ untuk mengambil tindakan dan penerima input terus daripada masyarakat umum dan pengadu khusus.
Melalui Program Generasi Idaman Selangor (GeMS)  Kerajaan Negeri Selangor  mahu mengatasi isu gejala sosial bukan sahaja masalah zina  di Negeri Selangor. Langkah dan tindakan kerajaan negeri terutamanya  Kempen Anti Zina  bukan sekadar banner tetapi Kerajaan Negeri telah mengambil langkah proaktif dengan menubuhkan jawatankuasa menangani gejala sosial (peringkat INDUK DAN PERINGKAT DAERAH) yang dianggotai oleh jabatan serta agensi kerajaan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dan pemimpin akar umbi seperti JKKK,  ibubapa, masjid/surau seperti berikut :
  1. Pejabat Daerah
  2. Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) termasuk PeBT
  3. Polis Diraja Malaysia
  4. Jabatan Agama Islam Selangor
  5. Jabatan Pelajaran Selangor
  6. Agensi Anti Dadah Kebangsaan
  7. Jabatan Kebaikan Masyarakat
  8. Jabatan Agama Islam Selangor
  9. Jabatan Imigresen
  10. Jabatan Penjara
  11. Jabatan Kesihatan
  12. Jabatan Pendaftaran Negara
  13. RELA
  14. Pertubuhan Belia
  15. Pertubuhan Wanita
  16. Institusi Pengajian Tinggi
  17. Majlis Permuafakatan Guru MPPBIG
  18. Majlis Permuafakatan Tadika Selangor
  19. Majlis Institusi Pendidikan Islam Selangor
  20. Majlis Permuafakatan Mahasiswa Selangor
  21. Ketua-ketua kaum
  22. Persatuan Pesara
  23. Kaunselor
Peranan jawatankuasa ini untuk menjadi penyelaras yang dapat menghasilkan perancangan strategik dalam meningkatkan usaha menangani gejala sosial secara efektif.

Hasil daripada jawatankuasa terdapat beberapa program yang telah dilaksanakan antaranya :
  1. Kempen Anti Zina (7siri) yang disertai bersama oleh 40 NGO Islam
  2. Seminar Pengurusan Cinta(JOM JODOH)
  3. Kursus Kepimpinan Masyarakat
  4. Pusat Sehenti Gems(One-Stop GeMS Centre)
  5. Pengupayaan sistem sokongan masyarakat termasuk pengukuhan keluarga
  6. Menonjolkan ikon remaja/belia positif sebagai idola alternatif seperti celebriti berakhlak dan  tunas ILMUWAN
  7. Mewujudkan trend budaya positif(trend setting) di kalangan pemimpin dan pelaksana hingga ke masyarakat umum
  8. Memperbanyakkan program pembangunan jaringan sosial
Sehingga kini sebanyak 7 kali operasi sempena Kempen Anti Zina diadakan untuk mencegah dan menangani masalah zina.

Statistik menunjukkan bahawa penurunan di beberapa Daerah seperti Kuala Selangor, Gombak, Hulu Langat dan Sabak Bernam, manakala  di Daerah- Daerah lain mencatatkan sedikit peningkatan tangkapan iaitu Daerah Kuala Langat, Sepang, dan Hulu Selangor. Terdapat beberapa faktor yang menunjukkan peningkatan  kes seperti di Hulu Selangor terdapat banyak kes tangkapan yang di buat di apartmen yang bersempadan dengan Genting Highlands dan ia adalah antara salah satu faktor penyumbang berlakunya kes khalwat ataupun zina.

Indikator bagi keberkesanan sesuatu program yang dianjurkan  tidak hanya diukur dengan angka-angka tangkapan yang dibuat. Langkah yang diambil oleh Kerajaan Negeri adalah untuk terus meningkatkan kesedaran kepada masyarakat untuk mengetahui hukum-hakamnya berkaitan perbuatan zina. Dengan kesedaran ini masyarakat itu bersifat rasional dan emosional kerana situasi semasa menunjukkan berlaku trend yang meninggalkan hukum dan larangan Allah SWT. Selain itu, strategi menggunakan platform banner sebagai sistem penyebaran maklumat kepada masyarakat  dan ia merupakan salah satu medium yang di gunakan untuk memberi kesedaran kepada masyarakat bahawa usaha menangani masalah zina perlu ditangani oleh semua pihak. Peranan Banner amat penting bagi memberi maklumat kepada rakyat bahawa zina merupakan salah satu masalah sosial yang melanda masyarakat masa kini. Perkara yang lebih luas harus dilihat dalam aspek penggunaan banner ialah satu cara meuar-uarkan apa sahaja dasar dan program yang dijalankan serta apa-apa maklumat lebih –lebih lagi dalam konteks dasar tidak demokratik kerajaan persekutuan BN yang menafikan hak kerajaan negeri untuk diperuntukkan ruang dalam media massa perdana.

Kempen anti zina bukan sekadar banner sahaja kerana penjawat awam daripada pelbagai jabatan dan agensi kerajaan telah digembeleng dan melibat 3 fasa dan membuktikan kegigihan dan komitmen yang telah ditunjukkan oleh semua pihak yang terlibat. Ada yang menyengkang mata sehingga subuh untuk menyelamatkan remaja-belia yang tersasar dalam operasi bersepadu ke tempat maksiat.

No comments: