Tuesday, February 12, 2008

Bancian Pilihanraya Umum - The Star

Bread and Butter Matters

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/2/12/nation/20254298&sec=nation&focus=1

PETALING JAYA: The cost of living, social issues, the crime rate and illegal immigrants - these are the issues that matter most to Malaysian voters, according to a survey conducted ahead of the general election.

These bread and butter issues are the prime concern of voters now.

Even hot issues like politics ranked lower than economic factors and crime.

...

Prof Dr Syed Arabi said 2% of respondents expressed concern over internal and external threats and considered the rising number of vehicles as a bane, while only 1% said leaders must be proven to be capable.

Hasil bancian di atas boleh dianggap sebagai kayu pengukur terhadap sensitiviti masyarakat umum terhadap suasana politik negara di masa ini. Masyarakat amat memandang berat terhadap kesejahteraan hidup dan keselamatan diri selain dari masalah sosial yang ditimbulkan oleh pendatang asing.

Amat kurang perhatian diberikan terhadap kemampuan pemimpin. Oleh itu 'negara berkebajikan' adalah strategi terbaik untuk menarik perhatian penggundi bagi menyokong PAS. Kurangkan menyerang pimpinan BN, bukan tak boleh langsung tetapi ramai orang yang tak suka. Berhujahlah secara berhemah, perlu disokong dengan fakta yang jelas dan nada yang lembut tetapi tegas lebih mudah diterima.
Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk. [Al-Nal:125]


Keterampilan dan ketokohan pemimpin adalah nilai tambah tetapi jangan dipandang ringan.

No comments: