Thursday, April 10, 2008

Meneruskan Perjuangan

Hari ini insyallah penulis akan melangkah keluar dari HUKM setelah hampir dua minggu terdampar di sini. Selepas menjalani pembedahan kedua Selasa lalu alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Hari ini doktor membenarkan penulis keluar.

Sejak akhir-akhir ini serangan terhadap kerajaan negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat (PR) semakin diperhebatkan. Liputan positif amat kurang tetapi yang negatif dan mengelirukan amat ditekankan dan di ulang tayang semahu-mahunya di media perdana. Yang terbaru kes babi. Mereka sudah tidak lagi memanggil khinzir terhadap binatang yang tidak bersalah ini. Walaupun perkataan khinzir telah lama digunakan di dalam media perdana. Puncanya adalah hanya kerana kerajaan Selangor kini meneruskan projek yang telah diluluskan oleh Khair Toyo.

Saya tidak mahu mengulas lanjut mengenai kes babi ini memandangkan banyak yang kita tidak tahu dari yang kita tahu. Maklumat yang dipaparkan di media hanyalah untuk memburuk-burukkan kerajaan negeri Selangor. Kita harap maklumat lengkap dan telus dapat dikeluarkan secepat mungkin bagi menghilangkan keresahan penduduk Selangor dan pengundi PR.

Baru-baru ini juga kita diwar-warkan bahawa JKKK dinegeri-negeri yang dikusai PR dikehendaki meletakkan jawatan kerana kerajaan pusat ada jawatan yang setara diperingkat pusat. Mereka ini juga akan meneruskan mandat dan tanggungjawab yang sedia ada. Kalau di peringkat kerajaan pusat ada jawatan yang sama dengan JKKK adakah kerajaan negeri masih ingin mengekalkan fungsi yang sama di peringkat negeri? Bukankah ini 'duplication' dan apakah tindakkan yang akan diambil oleh kerajaan negeri. Semestinya JKKK yang diberi jawatan baru ini akan berkerja untuk kerajaan pusat. Adakah kerajaan pusat ingin membazirkan wang rakyat yang begitu banyak iaitu RM400 kali dengan ribuan JKKK yang diberi jawatan baru ini setiap bulan.

Beginilah senario politik di negara ini yang masih lagi tidak matang. Masing-masing menggunakan kedudukkan kerajaan untuk kepentingan politik. Ketakutan kehilangan kedudukan dan jawatan mendorong banyak keputusan dibuat untuk kepentingan survival politik dan bukannya kepentingan rakyat dan negara. Jika beginilah mentaliti kerajaan sampai bila mereka hendak berusaha memajukan negara. Setiap keputusan yang dibuat oleh kerajaan dikira keuntungan politiknya. Malangnya nasib rakyat dan negaraku yang tercinta ini.

Nampaknya kerajaan negeri terpaksa membentuk jentera baru untuk membantu pentadbiran diperingkat kampung dan taman. Walau apa pun diharapkan ianya tidak menjejaskan khidmat kerajaan negeri kepada rakyat. Penulis juga berharap kerajaan negeri mewujudkan kotak aduan di tempat-tempat awam bagi memudahkan rakyat menyuarakan masalah mereka. Mungkin ada di antara mereka yang tidak biasa dengan pusat khidmat masyarakat PAS atau tidak kenal orang yang boleh membantu mereka. Mungkin ada baiknya Dusun Tua ini dijadikan projek printis kotak aduan bagi melihat keberkesanannya sebelum di kembangkan ketempat lain.

Wassalam.

No comments: