Monday, June 20, 2011

Kata SPR Tipu Kenapa PRK PR Boleh Menang Banyak?

Ini adalah soalan favorite orang UmNo. Kalau SPR ini penipu macam mana PR (PAS, Keadilan dan DAP) boleh menang pilihanraya kecil? Jawapannya adalah mudah... tipu boleh buat, namun tipu pun ada hadnya. Silap tipu senjata makan tuan. Namun tipu sikit atau tipu banyak, kita tidak mahu ada penipuan... walaupun satu undi.

Untuk menjawab persoalan ini..... saya ambil perbandingan mudah:

Katalah pengundi sesebuah kawasan itu ada 1000 orang. Katakan 400 orang undi PR, 300 mengundi BN (sorry UmNo tak bertanding). Sementara 300 orang lagi tidak mengundi. UmNo dan SPR boleh buat magic terhadap jumlah 300 orang yang tak mengundi itu. Apa yang UmNo boleh buat tak payahlah saya nak ajar UmNo....

Macam mana pulak PR boleh menang dalam PRK (pilihan raya kecil)?

Apabila pengundi mengundi PR lebih dari 50%. Katalah undi PR 600 sedangkan BN dapat 300 undi. Sementara 100 orang lagi tidak mengundi. UmNo tak mampu buat apa-apa terhadap 100 orang yang tidak mengundi itu. Kalau dicampurkan 300 + 100 pun masih tidak boleh mengatasi undi PR.

Rasanya UmNo dan SPR tak terlalu bodoh cuba menambah 350 undi kepada BN. Kalau tambah juga maka jumlah undi PR kekal 600 dan BN 300+350 maka jadi 650. Adakah ianya menjadikan BN menang dengan majoroti 50 undi? Rasanya SPR tak begitu bodoh kerana mereka sedar jumlah pengundi hanya 1000 orang. Kalau lepas mengundi jumlah kertas undi menjadi 1250 keping maka confirm yang 250 itu hantu raya (hantu pilihanraya).

Kalau orang UmNo tak paham juga maka mereka ini boleh masuk ketegori mangkuk tingkat.

Selamat memBersihkan sistem demokrasi negara. PAS perlukan sekurang-kurangnya menang 60 kerusi diparlimen dan 200 kerusi di DUN untuk membolehkan PAS ganti UmNo. Orang Melayu perlu menyokong PAS.... Melayu sokong PAS maka PAS akan memerintah. Melayu tak sokong PAS... Melayu bakal jadi pembangkang seumur hidup.

Ingat orang lain sudah berubah... kini tinggal orang Melayu sahaja yang masih menunggu seru. Berubah sekarang atau kita akan diubah...

No comments: