Wednesday, June 29, 2011

Kenapa BN Anti@Takut Bersih 2.0?

BN@UmNo ibarat cacing kepanasan bila mendengar tarikh keramat 9 Julai. Luka akibat perhimpunan Bersih 1.0 (10 Nov 2007) menyebabkan 4 negeri (sebenarnya 6 sebab PERAK dirampas semula dan Wilayah Persekutuan sebab perlembagaan) bertukar tampuk pemerintahaan. Kini Bersih 2.0 bakal menjanjikan mimpi ngeri kepada UmNo..... tentunya akan bertambah lagi negeri yang bakal diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Kini program turun padang Najib semakin ke penghujung, beliau tengah berkira-kira untuk mengadakan pilihanraya pada bulan Julai ini. Dalam suasana dan mood rakyat masih belum memihak kepada BN, kini Bersih pula datang tanpa diundang...... menyebabkan Najib semakin resah, sesak nafas dan kepanasan.

Kalau pilihanraya perlu ditunda ke November 2011.... Najib pula perlu merangka rancangan yang lain untuk menyedapkan hati rakyat.... Turun padang lagi ke? Ini bermakna kos baru perlu di rangka untuk program tersebut. Sedangkan kantung kerajaan semakin kering. Najib terus dalam dilema..... Tak kan nak buat satu lagi permohonan belanjawan tambahan sedangkan baru-baru ini pun dah mintak tambahan.

Bermacam-macam kelakuan pelik BN kini jelas dilihat.... terutama komponennya yang bernama UmNo dan proksinya Perkasa yang telah memberi gambaran jelas bahawa mereka semakin gelisah setiap hari, setiap jam malah setiap saat menanti tarikh 9 Julai datang semakin hampir.

Kini BN dipaksa berkerja keras mahu memburuk-burukkan imej Bersih 2.0 dan berharap orang ramai takut dan tidak akan menyertai Perhimpunan Bersih 2.0 nanti? Kini media telah dikerah untuk memberi gambaran yang amat buruk kepada Bersih 2.0. Namun persolannya apakah kasil kempen itu... adakah orang semakin takut kepada Bersih atau orang semakin ingin tahu..... Silap-silap ia menjadi kempen dan iklan percuma kepada Bersih 2.0.

Bersih 2.0 hanyalah program bersembang-sembang dan jalan-jalan keliling KL bersama kawan-kawan sahaja, adakah itu pun salah? Baru-baru ini pun KL ada mengadakan Maraton Standard Chartered iaitu program lari-lari keliling KL beramai-ramai.... Tentunya jalan juga terpaksa ditutup. Apa bezanya dengan Bersih 2.0?

Apa agaknya sudah berlaku kepada BN ini? Tidakkah mereka ingin memberi sokongan mereka kepada Bersih 2.0 supaya pilihanraya yang akan datang adalah bersih? Bukankah pilihanraya yang bersih adalah sesuatu yang baik? Penulis rasa hairan mengapa BN tidak mahu menyertai bersama dalam Perhimpunan Bersih 2.0 padahal ianya adalah satu perhimpunan yang baik dan aman, dengan matlamat dan tujuan yang mulia.

Perdana Menteri Najib Tun Razak selalu mengheboh-hebohkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara demokrasi yang harus dijadikan contoh oleh negara-negara lain di dunia. Adakah ini retorik kosong sahaja? Jika Malaysia ialah sebuah negara demokrasi, rakyat patut diberi peluang untuk berhimpun secara aman.

Selain dari itu, Bersih pun telah memberi jemputan kepada BN untuk menyertai perhimpunannya tetapi BN diam membisu sahaja. Dalam pada masa yang sama, Pemuda UmNo pula berhasrat mengadakan perhimpunannya yang tersendiri. Mengapa begini?

Adalah diharap bahawa BN akan turut menyertai Perhimpunan Bersih nanti. Tidak perlulah buat perhimpunan yang berasingan pula. Bila BN menyertai bersama, barulah slogan 1Malaysia yang dilaung-laungkan oleh Najib itu akan nampak dipratikkan oleh UmNo. Jika tidak, ia hanyalah tinggal sebagai laungan dan omomg kosong sahaja.

No comments: