Tuesday, August 23, 2011

Pakatan alukan 'kesedaran lambat' BN

Pakatan Rakyat mengalu-alukan tindakan kerajaan mengarahkan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) agar mengkaji langkah membantu golongan berpendapatan bawah RM3,000 bagi berdepan kenaikan harga barang dan perkhidmatan.

Bagaimanapun, pengakuan bahawa golongan itu memerlukan bantuan didakwa menunjukkan "kegagalan BN" mewujudkan masyarakat berpendapatan tinggi, sekali gus tidak mengendahkan nasib 60 peratus rakyat dalam merangka polisi ekonomi.

"Jawatankuasa bajet alternatif Pakatan mengalu-alukan kesedaran terlewat oleh BN mengenai betapa peri pentingnya membantu golongan yang berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan," kata tiga anggota utama jawatankuasa itu.

Kelmarin, Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah dilaporkan berkata, PEMANDU diarahkan membuat kajian itu kerana kabinet berpendapat satu mekanisme perlu bagi membantu golongan itu.

Dalam kenyataan balasnya, tiga anggota parlimen yang menggerakkan jawatankuasa itu - Dr Dzulkifli Ahmad (Kuala Selangor), Liew Chin Tong (Bukit Bendera) dan Tian Chua (Batu) - berkata rangka kerja baru diperlukan.

"Adalah dijangkakan modifikasi tempelan oleh PEMANDU itu tidak akan mengakibatkan banyak perubahan kerana PEMANDU hanya mempunyai jangkamasa 2 minggu sahaja untuk mengeluarkan rangkakerja polisi yang baru tersebut ," kata mereka.

No comments: