Tuesday, August 16, 2011

Sudah lebih 50 tahun mendendalikan data pilihanraya. Sudah berjuta wang pengundi dan pembayar cukai dibelanjakan untuk menyimpan dan menguruskan jutaan data pengundi. Namun SPR boleh kata bila mengendalikan jutaan data akan berkalu kesilapan. Persoalannya kenapa kesilapan ini di justifikasikan dengan membandingkan dengan negara lain? Kenapa tak mengaku sahaja?

Memanglah susah, kalau senang kita tak bayar ribu-ribu kat pengerusi SPR. Kalau Senang kita mungkin cuma bayar RM2,500 saja gaji mereka ini. Itupun mujur....

Sesiapa sahaja yang mengendalikan pengkalan data mestilah juga tahu bagimana hendak memastikan integriti data tersebut. Setiap pengendalian data juga perlu ada proses pengesahan ketepatan maklumat. Audit data perlu dibuat dari masa ke semasa, audit juga perlu dibuat setiap kali diadakan 'data migration'.

SPR tak payahlah buat macam-macam alasan. Banyak cara kita boleh gunakan untuk memastikan bahawa data yang kita kendalikan adalah tepat. Dan bila ada orang yang tegur jangan pulak melenting dan tangan sebok menunjuk kepada orang lain.... Kalau tak tahu apa nak buat... Mari sini kita verify. Kita pun tak kurang juruaudit bertauliah. Dari proses audit hingga IT audit. Cakap sahaja nanti kita bagi quotation sekali dengan invoice.

No comments: