Wednesday, August 17, 2011

Sekitar Majlis Iftar dan Penjelasan Muqasid Syariah

Dalam program ini beberapa penjelasan mengenai apa itu Muqasid Syariah dan kaitannya dengan politik semasa.Termasuklah langkah yang diambil oleh PAS dalam menubuhkan dewan yang terdiri dari penyokong bukan Islam. Perkara yang telah lama dibincangkan dan dipersetujui. Namun perlaksanaannya terpaksa ditangguhkan atas sebab pertimbangan politik. Walaupun dari segi hukum adalah harus namun untuk maslahat umum ianya telah ditangguhkan. Akhirnya kini ianya dapat dilaksanakan kini dan kesannya amat positif dari segi politik dan dakwah.

Mengenai kerjasama dengan lain-lain parti politik pula PAS menggunakan kaedah tahaluf siyasi yang menekankan kepada kerjasama bagi mencapai matlamat mencegah kemungkaran dan menyeru kepada kebaikkan. Menentang kerajaan yang tidak bertanggungjawab dan menyokong usaha untuk kebaikan rakyat.

PAS amat menekankan keperluan semua ahli bukan setakat alim tetapi juga perlu faqeh dalam mendepani isu-isu semasa dan mampu melihat sesuatu dalam pelbagai prespektif. Umpamanya isu DUMC, kita perlu melihat bukan setakat zahir isu tatapi juga pelbagai isu yang berkaitan seperti :
  1. Kelemahan undang-undang,
  2. Kelemahan penguatkuasaan,
  3. Kejahilan masyarakat,
  4. Kelemahan institusi zakat dan baitul-mal,
  5. Kelemahan institusi dakwah,
  6. Masalah media,
  7. Politik yang keterlaluan hingga mengugat ketenteraman awam,
  8. Sikap suka mengambil kesempatan bagi menyalahkan orang lain dan pelbagai lagi
PAS tetap istikomah dalam memperjuangkan Islam dan tidak menggadai prinsip asas Islam. Ini bagi memastikan matlamat untuk meletakkan Islam ditempat yang sepatutnya tidak terjejas. Bagi mencapai perkara ini proses tarbiyah dan dakwah akan diteruskan bagi membangkitkan kesedaran dalam diri pejuang. Seterusnya ianya akan dikembangkan kepada masyarakat supaya Islam tertegak di muka bumi Allah ini. Insyallah.

No comments: