Thursday, January 5, 2012

Sejarah Perhimpunan Aman

Ketika negeri Terengganu di bawah pemerintaikan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah (1920 -1942), atas nasihat Penasihat Inggeris, beberapa perubahan struktur organisasi dan bidangkuasa Jabatan Agama Islam Negeri telah dibuat serta perjalanan undang-undang Itqan al-Muluk bi Ta'Dil as-Suluk telah diganti dengan undang-undang Inggeris, kecuali dalam perkara-perkara yang berhubung dengan undang-undang keluarga orang-orang Islam.

Undang-undang Cukai Tanah yang mula dikuatkuasa pada 1920an, yang mengenakan cukai 40 sen bagi setiap ekar tanah menjadi bibit pertama penentangan terhadap British khususnya di lokasi Kuala Telemong hingga Ulu Telemong. Selain itu rakyat dilarang menebas hutan untuk menanam padi huma meskipun ianya telah menjadi satu aktiviti pertanian turun temurun. Pada tahun 1928, 30 orang petani telah dihukum penjara kerana tidak mampu membayar denda sebanyak $5.00 setelah didapati bersalah menebas hutan tanpa lesen.

Tok Guru Haji Abdul Rahman Limbong atau nama sebenarnya Haji Abdul Rahman bin Haji Abdul Hamid telah bangkit menentang perlaksanaan undang-undang Inggeris bermula secara aman.

Dengan Kebolehan Tok Guru Haji Abdul Rahman Limbong tidak terbatas kepada ilmu-ilmu agama sahaja. Beliau menunjukkan kehebatannya berhujah apabila beliau dilantik menjadi peguam untuk membela rakyat yang disaman oleh pemerintah Inggeris.

Undang-undang Inggeris akur dan membebaskan orang-orang kampung yang ditahan dengan bantuan dari Tok Guru Haji Abdul Rahman. Beliau dalam hujah-hujahnya di mahkamah menegaskan bahawa tanah yang dibuka oleh rakyat itu adalah hak Allah bukannya hak negeri dan adalah tanah pusaka peninggalan orang-orang tua mereka. Hujahan inilah yang menjadi pencetus kepada kebangkitan rakyat untuk menentang campur tangan British di Terengganu.

Tekanan-tekanan pihak Inggeris kepada para petani khususnya menyebabkan pertembungan secara fizikal tidak dapat dielakkan.

Antaranya tindakan 'tali barut Inggeris' membakar kebun-kebun jagung dan tanaman orang kampung yang tidak membayar cukai.


Sebagaimana di catatkan, seramai 500 orang kampung dan petani dari Hulu Terengganu, mahu berarak bertemu dengan Sultan bagi menyampaikan hasrat dan perasaan tidak puas hati mereka.

Namun ada pihak yang mengambil kesempatan telah memberitahu Sultan sebaliknya, 500 orang yang sedang bergerak ke Kuala Terengganu itu dikhabarkan untuk memberontak dan Sultan telah mengarahkan polis menyekat kemaraan mereka.

Gerombolan orang kampung dan petani itu telah di sekat dengan pasukan polis di Padang Kachung, Kuala Telemong pada 22 Mei 1928 dan berlakulah pertempuran yang menyaksikan 12 orang pejuang gugur syahid apabila mati ditembak sepasukan polis.

Walaupun menurut sejarahnya, pada ketika berlakunya pertempuran, Tuan Guru Abdul Rahman Limbong tidak ada, namun polis telah menahan dan menangkap beliau menyebabkan rakyat telah menyerang Balai Polis Kuala Berang.

Tuan Guru Abdul Rahman Limbong dan beberapa orang yang lain telah dibicarakan pada 11 Jun 1928 telah menjatuhkan hukuman penjara dan kerja berat ke atas 10 orang yang terlibat peristiwa penentangan di Hulu Terengganu.

Tok Guru Haji Abdul Rahman Limbong sendiri telah dan dibuang negeri ke Singapura dan selepas itu dibuang ke Mekah.

Dalam propagandanya, pihak British mengumumkan telah menghantar Tok Guru Haji Abdul Rahman ke Mekah, kononnya untuk mengaburi mata rakyat Terengganu, padahal apa yang berlaku sebenarnya adalah pembuangan negeri. Setahun kemudian, ulama pejuang Islam berbangsa Melayu itu meninggal dunia di sana.

No comments: