Friday, February 19, 2010

Fitnah Kepada Islam : Part II

Dalam masa 'pejuang' hak asasi yang menuntut hak sama rata gender kepada wanita mereka telah terperangkap dan 'sesat' dalam dunia mereka. Terkini, apabila hukuman yang sama rata diberikan kepada lelaki dan wanita mereka menggunakan hujah perlembagaan pula. Kalau nak sangat sama rata kenapa memilih yang hanya sedap menurut nafsu mereka sahaja.

Apabila dasarnya sesat, sampai bila-bila pun mereka akan terus sesat. Segala hujah mereka ini pula adalah berdasarkan perlaksanaan hukum yang salah dan mereka mengikut akal mereka yang amat dangkal dan jahil tentang Islam.

Inilah akibatnya apabila hukum syariah yang dilaksanakan sebenarnya telah menyeleweng dari kehendak Islam yang akibatnya menjadi fitnah kepada Islam itu sendiri. Siapa yang akan dipertanggungjawabkan dalam hal ini dan siapa pula akan memperbetulkan ini semua?

Mahkamah telah dibelenggu oleh perlembagaan yang menghadkan hukuman maksima terhadap kesalahan syariah kepada 3 bulan penjara, 5 ribu ringgit dan 6 kali sebatan. Siapa yang menghadkan ini semua? Adakah ini selaras dengan hukum Had dalam Islam?

Hukuman untuk zina, minum arak, qazaf, memberontak, murtad, mencuri, merompak dan lain-lain telah ditetapkan oleh Islam sejak azali. Dan yang menetapkan hukuman ini pula adalah Yang Maha Bijaksana, Yang Maha Adil dan Maha Mengetahui. Siapa pula kita yang cuba berlagak menjadi 'tuhan' dan mengubah hukuman yang telah ditetapkan ini.

Setelah lebih 50 tahun negara merdeka, kita masih tidak mampu lagi memperbaiki kesilapan ini. Merdekakah kita? Siapa yang akan menjawab di hadapan mahkamah Allah nanti?

Atau yang paling utama lagi..... Kenapa orang Islam masih menyokong mereka yang menghina Islam dan menyebabkan Islam dihina ini. Bukankah negara ini majoritinya orang Islam? Apakah majoriti orang Islam ini semuanya jahil sangat hingga gagal mengubah sesuatu yang menjadi hak kita?

Orang yang menyokong kemungkaran dan redha terhadap kemungkaran ini akan dipertanggungjawabkan terhadap semua ini diakhirat kelak. Sekiranya anda jahil pada hari ini pastikan anda tidak diperbodohkan di PRU13 nanti.

Kini banyak suara-suara sumbang yang mempertikaikan hukuman yang didakwa hukuman 'syariah' sedangkan ianya tidak menepati hukum syariah dari segi hukuman dan cara perlaksanaan. Siapa yang akan membetulkan ini semua?

Salahkah mereka yang mempertikaikan itu atau kita lagi bersalah kerana gagal melaksanaan tuntutan Islam.
_________________________________________
Seks haram: Hentikan 'wabak' merotan

Tindakan Jabatan Penjara merotan tiga perempuan Islam atas kesalahan mengadakan persetubuhan haram dianggap satu diskriminasi terhadap wanita.

Sisters in Islam (SIS) mendakwa tindakan merotan itu mencabuli hak sama rata dan tiada diskriminasi yang dijamin oleh perlembagaan kerana wanita tidak boleh disebat menurut Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah.

Dalam kenyataan akhbarnya hari ini, Pengarah Eksekutif SIS Hamidah Marican (kiri) berkata memandangkan beberapa isu syariah berhubung perlaksanaan hukuman seperti kes Kartika Sari Dewi Shukarnor yang masih belum selesai, tindakan kerajaan itu dipertikaikan.

“Dengan melaksanakan hukuman itu, secara tidak langsung, ia menggambarkan kerajaan cuba menyembunyikan layanan tidak adil dan memalukan ini daripada pengetahuan umum, katanya

Semalam, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengumumkan tiga pesalah wanita itu bersama empat lagi pesalah lelaki dihukum sebat mengikut Seksyen 23(2) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 (Persetubuhan Haram).

Hukuman berkenaan dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur antara Disember 2009 hingga Januari tahun ini..

SIS menggesa Menteri Pembangunan Wanita, Keluaraga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil (kanan) untuk segera bertindak bagi mengatasi masalah yang timbul akibat hukuman merotan itu dan juga kes Kartika.

Kerajaan juga, menurut beliau perlu mengkaji semula sebatan sebagai satu bentuk hukuman kerana ia mencabuli prinsip hak asasi manusia antarabangsa yang menganggap merotan sebagai hukuman yang kejam, tidak berperikemanusiaan dan memalukan.

'Rotan tidak efektif'

“Kajian juga menunjukkan merotan bukan hukuman yang efektif bagi menjamin kesalahan jenayah seksual atau keganasan tidak akan berulang,” katanya.

Turut membidas tindakan merotan oleh kerajaan ialah Persatuan Badan Bertindak Wanita (Awam).

Dalam kenyataan akhbarnya, Awam menuntut Menteri Dalam Negeri menjelaskan mengapa hukuman dijalankan secara rahsia.

Presidennya, Sofia Lim Siu Ching berkata hukuman itu dijalankan dengan niat jahat dan bertentangan dengan kepentingan awam yang mendapat perhatian seluruh dunia.

"Menteri Dalam Negeri perlu menjelaskan mengapa hukuman dijalankan tergesa-gesa sedangkan beberapa persoalan berhubung kes Kartika masih belum selesai," katanya.

Tamatkan 'wabak' merotan

Kumpulan hak asasi manusia antarabangsa, Amnesty International (AI) juga mahukan Malaysia menamatkan segera apa yang dilabelkan mereka sebagai 'wabak merotan'.

AI juga mendakwa pihak berkuasa di negara ini telah merotan ribuan lelaki selain kes berprofail tinggi tiga wanita berkenaan.

Kumpulan yang berpangkalan di London itu berkata lebih 35,000 orang, kebanyakan mereka bukan rakyat Malaysia - dirotan atas kesalahan imigresen sejak 2002.

Menurut timbalan pengarah Asia-Pasifik AI, Donna Guest "ribuan kes berkenaan merujuk kepada wabak merotan yang mula berleluasa di Malaysia."

"Kerajaan Malaysia perlu menghapuskan hukuman merotan yang memang kejam dan zalim tanpa mengira apa jua kesalahan mereka," Katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

Hukuman kuno

Majlis Peguam dengan keanggotan 13,500 ahli juga membidas tindakan merotan tiga wanita berkenaan.

Menurut badan perundangan itu, ahli-ahlinya telah meluluskan satu resolusi tiga tahun yang menolak sebatan sebagai satu bentuk hukuman kerana beranggapan ia hukuman kuno dan tidak selaras dengan konsep masyarakat penyayang.

Pendapat kami selaras dengan norma-norma hak asasi antarabangsa yang membantah hukuman merotan dan juga hukuman membabitkan bentuk jasmani yang dianggap kejam, tidak berperikemanusiaan serta memalukan.," kata pengerusinya, Ragunath Kesavan (kanan).

Tambahnya lagi, hukuman merotan ke atas wanita adalah juga bertentangan dengan Seksyen 289, Akta Kanun Jenayah.

"Adalah memeranjatkan, kerajaan hanya mengumumkan perkara itu (merotan tiga wanita berkenaan) setelah hukuman sudah dilaksanakan," katanya juga dalam satu kenyataan akhbar hari ini.

No comments: