Monday, July 25, 2011

Biomatrik vs Dakwat Kekal

Maka hebohlah kerajaan BN kononnya bersetuju mengeluarkan peruntukkan bagi menyokong projek SPR untuk melaksanakan projek biomatrik untuk tujuan pilihanraya.Dikatakan ianya bertujuan untuk menghalang pengundi hantu. Benarkah biomatrik mampu menghalang pengundi hantu, pengundian berulang atau lain-lain bentuk penipuan?

Apa itu biomatrik? Biomatrik adalah kaedah untuk mengesahkan seseorang itu adalah orang yang sebenar sebagaimana maklumat yang adalam pengkalan data. Sama ada pengkalan data itu berada dalam talian ataupun dalam bentuk storan seperti smartcard di kad pengenalan.

Bagaimana ianya boleh menghalang pengundi hantu? Sekiranya hantu itu didaftarkan secara sah maka hantu tersebut bukan lagi hantu. Kalau kaedah ini tidak dapat mengatasi undi hantu apakah ada kaedah lain? Adakah ini adalah sebab negara naju juga tak guna kaedah biomatrik untuk mengatasi masalah pengundi hantu atau pengundian berulang.

Penyelesaian sudah ada dan jawapannya ada pada dakwat kekal.... Apa pula dakwat kekal boleh lakukan; yang tidak dapat dilakukan oleh biomatrik?
  1. Dakwat kekal boleh mengelak pengundian dua kali.
  2. Dakwat kekal boleh mengesan seseorang itu mengundi atau belum.... bolehlah kita bawak mereka ke pusat mengundi.
  3. Kalau kita jumpa mana-mana Mat Bangla ada tanda mengundi... maka kita boleh tanya mereka undi BN ke?
  4. Bila dah habis pilihanraya dan kita jumpa orang tak ada tanda mengundi kita boleh tanya kenapa tak mengundi.... belum memdaftar ke? Boleh kita tolong daftarkan.
Kalau begitu banyak kebaikkan dakwat kekal ini kenapa BN tak mahu buat?.... Nak menipu ler tu. Dah tu kalau ada orang dipaksa celup dakwat macam mana?... Dakwat boleh dibeli atau diseludup....Ini mungkin kes terpencil dan boleh dijalankan siasatan.... lapor Polis dan SPR dan parti yang bertanding... Nanti kita siasat siapa yang menipu. Jangan buat macam-macam alasan untuk tdak buat. Jangan ingat rakyat buta kayu dan tak reti berfikir.

Dah tu kenapa nak berhabis duit beli peralatan biomatrik? Nak cari projek atas angin ke? Siapa yang akan dapat projek dan siapa yang bakal dapat komisen juta-juta?

Buat dulu baru kita cerita.
 _____________________
Kerajaan setuju SPR laksanakan sistem biometrik

Kerajaan hari ini bersetuju memberi peruntukan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi mewujudkan sistem biometrik dalam mengesahkan pengundi yang sah pada pilihan raya nanti, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

najib tun razak may 2011Beliau berkata ia adalah salah satu usaha untuk memastikan pilihan raya di negara ini dijalankan secara telus dan adil.

"Pelaksanaan sistem biometrik ini juga akan dapat mengatasi dakwaan-dakwaan bahawa wujudnya pengundi hantu pada pilihan raya di negara ini," katanya semasa berucap pada Majlis Program Jalinan Mesra Rakyat di Dewan 2020 di Kangar hari ini.

Perdana Menteri berkata BN komited kepada pilihan raya yang bersih serta adil dan tidak memerlukan 'BERSIH' untuk memastikan tindakan itu.

"Kalau nak buat penambahbaikan kita akan buat. Kita akan buat yang terbaik (menggunakan biometrik bagi memastikan pilihan raya yang adil dan bersih) walaupun negara-negara maju pun tak buat," katanya.

No comments: