Thursday, July 28, 2011

Polis Bayar, Kerajaan Bayar atau Pembayar Cukai@Rakyat Bayar?

Ketuk ketampi bogel 2005: K'jaan bayar pampasan


Penderitaan wanita berusia 28 tahun yang dipaksa membuat ketuk ketampi dalam keadaan berbogel sambil dirakamkan oleh pihak polis di balai Petaling Jaya berakhir hari ini apabila mereka yang bertanggungjawab dan kerajaan bersetuju membayar pampasan.

Mimpi ngerinya bermula enam tahun lalu apabila video yang dirakamkan diedarkan sehingga sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja terpaksa ditubuhkan dan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Dzaiddin Abdullah.


Ketika memfailkan saman ke atas kerajaan pada 29 Ogos 2006, Hemy berkata apa yang berlaku “adalah tidak adil” kepada dirinya kerana dimalukan sedemikian di khalayak umum oleh tindakan polis berkenaan.


Hemy memfailkan saman itu dengan menamakan Mohd Dzulfatah Saari (ketika itu berpangkat konstabel), yang didakwa membuat rakaman berkenaan ketika dia sedang melakukan ketuk-ketampi dalam keadaan berbogel, dan kerajaan selaku responden.


Dia menuntut ganti rugi am berjumlah lebih RM250,000, ganti rugi teladan, kos dan relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

No comments: