Sunday, October 16, 2011

Antara Tauliah dan Dakwah

Apakah tujuan diadakan tauliah....? Dikatakan ianya perlu kerana bagi menghalang ajaran sesat. Namun persoalannya adakah ajaran sesat diajarkan di masjid dan surau? Adakah Ayah Pin dan Kahar mengajar ajaran sesat di masjid-masjid dan surau? 

Tidak cukupkah undang-undang yang sedia ada bagi mencegah ajaran salah dan sesat kepada masyarakat hingga di sempitkan ruang dakwah. Tidak bolehkah kita bezakan antara ucapan, ceramah, tazkirah dan kuliah. Kalau bercakap di masjid dan surau kena tauliah jangan hairanlah selepas ni kalau bersembang di masjid dan surau pun kena tauliah. 

Selapas ni kalau nak tegur orang buat maksiat kena berhati-hati. Tak boleh sebut halal haram... nanti letih kita nak bagi kad tauliah. Begitulah susahnya nak berdakwah di negara Islam ini. Sedangkan agama lain bebas berdakwah tanpa perlu permit dan tauliah. 

Apabila  semakin orang Islam jahil patutkah kita marah kalau orang Islam datang majlis agama orang lain? Ingatlah berdakwah adalah sunah Nabi. Malah disana ada tuntutan supaya kita menyampaikan apa-apa sahaja daripada nabi walaupun hanya satu ayat. Jangan kerana hendak menjadi pekakas UmNo hingga Islam disempitkan dan dipayahkan.

No comments: