Saturday, October 15, 2011

Mansuh hukuman mati kerana tidak faham hukum Allah

Hukuman mati adalah hak Allah dan bukan hak manusia untuk memutuskan. Manusia juga tidak boleh menentukan kesalahan apa yang dibenarkan dihukum bunuh. Begitu juga hak untuk mengampunkan kesalahan bunuh, ia adalah hak waris bukan orang lain.
Akibat kejahilan ini maka manusia menghukum mengikut nafsu tanpa hak. Kini, akibat kegagalan hukuman bunuh ini gagal mengurangkan kadar jenayah termasuk kes pembunuhan dan pengedaran dadah. Maka disebabkan kegagalan ini, ada pula suara-suara yang mahu hukuman bunuh ini dimansuhkan.

Baru-baru ini Majlis Peguam menyatakan hukuman gantung sampai mati wajar dimansuhkan kerana pelaksanaannya selama ini gagal menurunkan kadar jenayah terutama membabitkan jenayah berat.

Akhbar melaporkan, Presidennya, Yeo Yang Poh berkata, kadar jenayah seperti bunuh serta pengedaran dadah masih berlaku dan sehingga kini tiada tanda-tanda kes seumpama itu akan menurun walaupun adanya hukuman tersebut.

Justeru beliau menganggap peranan hukuman itu yang sepatutnya sebagai satu bentuk pengajaran kepada masyarakat, tidak pernah berlaku.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz pula berkata cadangan memansuhkan hukuman gantung harus diberi pertimbangan serius dan perlu dibincangkan dengan pelbagai pihak, termasuk Jabatan Peguam Negara mengenai kewajaran dan keberkesanan hukuman itu dalam pencegahan jenayah.

Beliau secara peribadi setuju dengan cadangan yang dibangkitkan pada mesyuarat agung Majlis Peguam Malaysia baru-baru ini.

"Saya bersifat terbuka mengenai cadangan ini, tetapi ini hanya pendirian seorang menteri. Terpulang kepada Jabatan Peguam Negara menimbang segala kemungkinan dan mengesyorkan pendekatan terbaik,” katanya sebagaimana yang dilaporkan akhbar.

Tuan Guru Abdul Hadi menjelaskan bahawa disebut di dalam al-Quran mengenai hukum qisas yang berkait dengan pembunuhan.

Tambahnya, hukuman bunuh itu bukanlah dibunuh begitu sahaja kepada pesalah tetapi mempunyai peraturan yang diajar oleh Allah dan Rasulullah.

Jelasnya, hukuman bunuh dijatuhkan kepada pesalah yang melakukan pembunuhan dengan senjata yang boleh menyebabkan kematian atau membunuh dengan sengaja dengan menggunakan alat yang boleh membunuh.

“Apabila sabit kesalahan bunuh dengan sengaja, dengan alat membunuh hendaklah dijatuhkan hukuman bunuh, jatuh hukuman sebagaimana disebut oleh Nabi hendaklah kamu bunuh dengan baik.

“Jalankan hukum bunuh dengan cara tidak menyakitkan, ini pakai cekik dengan tali, itu dah tak betul, tak ikut hukum Islam, kena cari alat yang boleh cepat mematikan,” ujarnya.

Bahkan, katanya Nabi Muhammad juga mengajar apabila hendak melakukan penyembelihan binatang pun perlu menggunakan pisau yang tajam.

Jelas beliau lagi, setelah seseorang yang terbukti melakukan pembunuhan itu dijatuhkan hukuman bunuh, maka diberikan hak kepada wali di kalangan anak beranak mangsa untuk mengampunkan pesalah.

“Mengikut hukum syarak, wali berhak mengampun setelah dijatuhkan hukuman bunuh (kepada pembunuh), maka kerajaan hendaklah tahu di mana wali dia, anak beranak dia, nak ampun atau tidak,” ujarnya lagi.

Tetapi, katanya apa yang berlaku ialah diwujudkan Lembaga Pengampunan yang dipengerusikan oleh Yang Di-Pertuan Agong dengan ahlinya terdiri daripada perdana menteri dan peguam negara. Begitu juga, katanya, kalau di peringkat negeri, pengerusinya adalah sultan di mana ahli terdiri daripada menteri besar, setiausaha kerajaan dan wakil peguam negara.

“Orang-orang ini (Lembaga Pengampunan) tidak berhak untuk mengampun, Allah tidak izin, yang berhak mengampun anak beranak dia, tapi pinda hukum Allah Taala,” tegasnya.

“Setelah keluarga (mangsa) mengampun, maka dikenakan bayaran diat mughallazah (kepada pesalah) dengan 100 ekor unta, ada peraturan seperti umur unta sebagaimana disebutkan dalam kitab fiqah,” ujarnya lagi.

Beliau turut menjelaskan bahawa kesalahan berkait dengan dadah tidak termasuk dalam hukum qisas atau hudud tetapi takzir yang diserahkan kepada kebijaksanaan pemerintah.

“Bukan mula dengan (hukum) bunuh, mula dengan dera dahulu tapi mula dengan bunuh selalu ikut sukatan dadah, tak ikut hukum Allah Taala.  Bila tak ikut hukum Allah akan jadi punah ranah habis," ujarnya.

No comments: