Monday, October 31, 2011

PRU 13 Mengamit

Dahulu pilihanraya ini mampu dirahsiakan kerana keterbatasan sumber maklumat. Namun kini dengan adanya Internet dan kuasa yang terhad yang dimiliki oleh UmNo maka tarikh pilihanraya yang sebenar mungkin boleh dirahsiakan namun tidak semuanya.

Dahulu maklumat mengenai aktiviti pilihanraya ini amat terhad dan terbatas. Namu akibat hilangnya kuasa UmNo dibeberapa negeri maka persediaan pilihanraya tidak boleh dirahsiakan dari semua orang terutamanya dari Pakatan Rakyat.

Perkembangan terbaru kita mula melihat tong undi mula diedarkan, pusat mengundi telah pun dikenalpasti dan petugas pusat mengundi telah diarahkan untuk menjalani kursus. Namun UmNo masih dengan perangai lamanya mahu merahsiakan tarikh pilihanraya yang sebenar.

Adakah 11/11/11 adalah tarikh pembubaran parlimen? Allah maha mengetahui....hanya Najib boleh jawab. Dengan mengambil kira musim Haji adakah tempoh berkempen dipanjangkan kepada 21 hari?

Diperingkat pengundi dan orang ramai pula adakah mereka ini telah bersedia? Berapa ramai lagi penggundi yang masih belum mendaftar? Dan kenapa SPR masih berdolak dalik dalam membuat pendaftaran secara automatik? Apakah nasib penggunaan dakwat kekal?

Mengundi atau tidak masih menjadi pilihan kepada penggundi.... namun semua rakyat negara ini yang layak perlu diberi peluang menggundi. Pendaftaran perlu dilakukan secara automatik. Sekiranya ini berlaku maka SPR perlu pula menilai semula kawasan yang perlu dibuat persempadanan semula akibat jumlah penggundi yang berlebihan.

Berapa ramai pula yang gagal menukar alamat kerana pelbagai alasan? Berapa ramai pula pengundi berdaftar yang terpaksa menanggung pengundi seperti ini? Sebagai contoh kawasan Hulu Langat ada 1.2 juta penduduk. Di dalam kawasan Hulu Langat ada 3 kawasan DUN. Maka kita boleh anggarkan setiap DUN ada 400,000 orang penduduk... Mungkin jumlah penduduk yang layak menggundi adalah 25%.... maka kita boleh membuat andaian bahawa pengundi DUN Dusun Tua sepatutnya 100,000 orang.

Adakah munasabah satu kawasan DUN mempunyai 100,000 orang penggundi? Inilah yang SPR perlu sedar ataupun yang perlu dituntut oleh semua pihak. Benarkan semua orang yang layak menggundi dengan bebas. Beri keadilah kepada semua rakyat.

Negara kita tanggungjawab kita.

No comments: