Friday, March 14, 2008

Alhamdulillah Semua Telah Selesai.

Alhamadulillah semua proses pembentukkan kerajaan telah selesai walaupun menghadapi pelbagai cabaran terutamanya di Selangor and Perak. Walaupun proses angkat sumpah di Perak belum berlangsung, namun jaminan yang diberikan oleh Dr Syed Husin Ali tentunya melegakan semua pihak. Ada pengajaran yang berharga dapat sama-sama kita perolehi dalam kita mengharungi fasa pertama kemenangan ini. Salah satu yang utama ialah perlunya satu bentuk permuafakatan yang lebih kukuh diantara parti PAS, PKR dan DAP bagi menghadapi PRU13 nanti dan menghapuskan prasangka perkauman. Yang pastinya satu Barisan Rakyat yang kukuh adalah amat-amat diperlukan.

Kini satu lagi proses penerangan perlu berjalan dengan kadar segera dan mendesak. Suasana masyarakat masih lagi tak menentu. Pihak yang kalah akan cuba mewujudkan suasana tidak tenang dan syak wasangka diantara kaum. Kemenangan DAP menjadi modal utama mereka. Memandangkan media massa tidak menyebelahi kita maka kita perlu menggunakan segala jentera yang ada termasuk ceramah umum dan media tidak berkala.

Kemenangan DAP perlu diberi penjelasan dengan betul. Perlu di ingat bahawa kerusi yang dimenangi oleh DAP adalah semuanya dimenangi dengan menewaskan calon-calon dari MCA dan MIC. Ini bermakna kalau bukan DAP menang maka MCA atau MIC yang menang. Apa bezanya jika DAP yang menang. Kemenangan kerusi DAP banyak kerana perubahan mood pengundi mereka sedangkan pengundi Melayu masih tidak berubah dengan menyokong BN. Sedangkan sekiranya semua Melayu menyokong PAS sudah tentu kerusi PAS akan lebih banyak dan PAS akan mentadbir semua negeri yang dimenanginya. Oleh itu tidak timbul isu negara diperintah DAP.

Apa yang pasti masyarakat melihat kemenangan DAP dilihat kemenangan Cina sedangan kemenangan BN dilihat kemenangan Pak Lah. Oleh itu untuk membina persepsi yang lebih positif Barisan Rakyat perlu ditubuh bagi mengelakkan sentimen ini. Kaedah membina tanggapan yang positif ini amat perlu. Semoga kepimpinan tertinggi parti dapat membentuk pakatan yang lebih kukuh dengan seberapa segera. Saya berpendapat DSAI perlu mengerakkan usaha ini dengan seberapa segera kerana beliaulah orang yang paling sesuai.

Semoga berjaya.



________________
Deal stitched, all systems go in Perak
Mar 14, 08 12:04pm

The opposition has successfully averted an impasse after party leaders reached an amicable decision to reallocate the composition of the Perak state executive council posts last night.

PKR deputy president Dr Syed Husin Ali confirmed that the new composition will be six DAP, three PKR and one PAS to form the 10-person Perak state executive council.

Yesterday, PKR threatened to pull out from the Perak state administration on hearing that eight posts will go to DAP.

"In the spirit of sincere openness, we stress that the composition of the exco must reflect the composition of the population of Perak and represent the interests of all ethnic groups fairly," said Syed Husin in a statement yesterday.

Syed Husin said the new state government will also appoint a PKR representative to be one of its two senators.

More details will be revealed after the swearing-in of the new Perak Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin from PAS.

Syed Husin also said that a second deputy MB post will be allocated to PKR. It is expected that Perak will follow Penang's example of naming two deputy MBs.

He added that the compromise was reached after both Perak and central leaders concluded their discussions last night.

No comments: