Tuesday, March 11, 2008

KLCI Merudum - Pak Lah Buat Apa?!


Tuesday March 11, 2008

Stockbrokers downgrade KLCI fair value


By KATHY FONG

PETALING JAYA: The strong wave of selling that swept across Bursa Malaysia yesterday wiped out RM86bil, or 8.7%, from the bourse's total market capitalisation of RM984bil as at last Friday.

The KL Composite Index (KLCI) tumbled 123 points, or 9.5%, to a 14-month low of 1,173.2 points in its biggest single-day loss so far.

The intensive selling activated the circuit breaker at around 3pm. Trading was halted for an hour when the benchmark index plunged 130 points, or 10%, to 1,166. This was the first time the market-wide circuit breaker was activated on Bursa Malaysia.
_____________________

Hari pertama KLCI didagangkan selepas pilihanraya yang paling meriah dalam sejarah telah memperlihatkan kejatuhan yang terbesar dalam sejarah. Kejatuhan 130 adalah sesuatu yang mengejutkan semua pihak dan akibatnya pasaran saham panik dan mereka mula menjual pegangan saham mereka secara besar-besaran. Akibatnya pasaran saham panik. Adakah ianya akan berterusan pada hari, ianya bergantung kepada Pak Lah. Kenapa? Adakah Pak Lah akan terus meratapi kekalahannya dan sebok buat mesyuarat UMNO dan BN hingga lupa tanggungjawab yang di amanahkan oleh rakyat dan negara. Seseorang tolong kejutkan dia!!!!

KEGAGALAN Pak Lah untuk menjadi pemimpin yang berjiwa besar dan menerima keputusan rakyat dan bertanggungjawab di atas kekalahan BN mengakibatkan pasaran saham hilang keyakinan. Pasaran saham pula hilang keyakinan apabila Pak Lah hilang pedoman dan panik diatas kekalahannya. Sedangkan dia boleh mengikut jejak langkah an Tan Sri Dr Koh Tsu Koon yang akur kehendak rakyat setarusnya mengiktiraf pilihan rakyat dan melakukan apa yang sepatutnya untuk kebaikkan rakyat termasuk memastikan peralihan kuasa berjalan dengan baik dan lancar.

Tetapi bagaimana dengan Pak Lah....? Pak Lah panik, kelam kabut, serabut, gelabah, marah dan dia bertindak seolah-olah bila BN kalah maka negara akan hancur dan musnah. Maka seperti biasa pemimpin-pemimpin UMNO dan BN cuba memberi gambaran bahawa kepimpinan Pak Lah masih releven dan diperlukan oleh UMNO dan BN. Banyaklah program-program untuk menunjukkan sokongan terhadap Pak Lah dibuat tetapi TIDAK ADA program diadakan untuk menyokong keputusan rakyat. Rakyat mahukan yang terbaik dan inilah keputusan yang terbaik.

Negara Jepun selalu bertukar PM dan setiap kali PM mereka bertukar tiada pun kesan langsung terhadap ekonomi dan pasaran saham mereka. Tetapi kenapa tidak berlaku di Malaysia. Ini adalah disebabkan kematangan berpolitik dikalangan pemimpin UMNO dan BN amat rendah dan memalukan. Ini ditambah dengan sumbangan media yang tidak telus dan hanyak memihak kepada BN dan bukannya rakyat. Akibatnya suasana politik menjadi tidak setabil dan keadaan panik yang tidak perlu (unnecessary) telah berlaku.

Jika kita lihat beberapa kes diberitakan oleh TV3 malam tadi memperlihatkan kerosakkan dan kebakaran di dewan dan Tadika KKEMAS telah disensasikan dan mengambarkan seolah-olah Barisan Rakyat yang baru menang di Selangor dan Kedah kemaruk dan ingin merampas segala kemudahan awam yang ada. Akibatnya tanggapan negatif wujud dan prasangka buruk diwujudkan terhadap kerajaan baru yang dipilih oleh rakyat. Inikah yang Pak Lah mahukan. Pak Lah tidur lagi ke?

Kenapakah teruk sangat UMNO dan BN ini, tak bolehkah mereka menerima keputusan rakyat. Rakyat telah membuat keputusan dan apa pun keputusannya; ia adalah kemenangan kepada rakyat. Kenapa harus dinafikan. Hanya kerana kebimbangan yang keterlaluan dan ketakutan yang menyelubungi peminpin-pemimpin UMNO dan BN mereka mencetus rasa tidak selesa dan cemad dikalangan rakyat. Biarlah mereka (UMNO dan BN) kalah, hidup masih perlu diteruskan dan semua perlu berganding bahu untuk merapatkan kembali masyarakat yang terjejas oleh proses pilihanraya yang baru lalu. Jangan kita ikut jejak langkah UMNO, alang-alang UMNO dan BN kalah biar semua orang menderita. Ini salah dan tak betul.

Saya amat berharap dan merayu kepada kepimpinan tertinggi parti (PAS, Keadilan dan DAP) dan semua MB baru yang dilantik bagi negeri-negeri Selangor, Perak, P. Pinang, Kedah dan Kelantan dapat mengadakan perjumpaan dengan PM (Pak Lah) seberapa segera bagi memulihkan keadaan. Kita mesti menunjukkan kepada masyarakat dan dunia bahawa siapapun yang memerintah, rakyat dan negara adalah keutamaan bukan parti. Pemimpin dan parti datang dan pergi tetapi rakyat akan terus setia disini. Marilah kita bersama-sama berganding bahu bagi membina sebuah negara yang aman, bebas dan makmur untuk semua rakyat dan generasi yang akan datang. Ini bukan masa untuk bertelagah dan mencari kelemahan. Lantiklah jawatankuasa bebas untuk melihat masalah parti, tugas yang sangat besar sedang menanti kita.

PULIHKAN KEADAAN SEGERA.
KEMBALIKAN KEYAKINAN RAKYAT.


No comments: