Wednesday, September 14, 2011

GST - Hadiah Kemenangan Dari BN

 Lepas ini bersedialah untuk mendengar kenyataan Najib bahawa tiada kelulusan telah diberikan oleh kerajaan untuk mengenakan GST kepada rakyat. Seterusnya Najib pun tunjuk hero dengan menyuruh peniaga menyerap kos GST tersebut. Akibatnya peniaga terpaksa menaikkan harga barang dan kesannya akan dirasai oleh pengguna juga.

Siapa suka bayar cukai dan GST.... Sokonglah BN. Orang lain ikat perut macam nak mampus mereka berseronok-seronok kutip cukai macam zaman British. Sudahlah kena bayar cukai puluh ribu... segala bentuk kemudahan terutama untuk pembayar cukai mahu ditarik balik. Mereka berseronok-seronok bercuti keluar negara, beli cincin, beli bag tangan, buat program kerajaan (kempen UmNo).... Semua guna duit pembayar cukai.... duit rakyat.

Mana nak bayar cukai pintu, cukai tanah, cukai jalan, cukai perkhidmatan, cukai perniagaan, bayar lesen, bayar parking, bayar segala maknenek..... namun mereka ini berlagak dan tak hormat rakyat dan pembayar cukai. Dulu guru besar boleh beli Volvo 144 atau 244 baru.... Guru besar sekarang pun boleh pakai Volvo 144 dan 244 jugak (second hand guru besar dulu). Kesian rakyat........
______________________________________________
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata bahawa kerajaan sedang meninjau kemungkinan untuk melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selepas pilihan raya umum akan datang.
 
Bercakap kepada pemberita selepas majlis makan malam Persidangan CEO Global Forbes Ke-11 di Kuala Lumpur hari ini, Najib berkata Lembaga Hasil Dalam Negeri telah diminta untuk memastikan segala sistem sudah bersiap-sedia. Katanya, isu sekarang ialah masa yang sesuai bagi pelaksanaan berkenaan.

"Kami telah umumkan, secara prinsip bahawa kita akan memperkenalkan GST dan mengarahkan Lembaga Hasil Dalam Negeri untuk menubuhkan sistem bagi membolehkan kita untuk melaksanakan ini.

"Persoalannya ialah masa. Saya berpendapat apabila tiba masanya, dalam masa terdekat... kemungkinan selepas pilihan raya akan datang, kami akan memperkenalkan GST," kata Najib.

No comments: