Sunday, September 18, 2011

Kemerdekaan : Siapa Pejuang, Siapa Petualang

Setelah 54 tahun kemerdekaan... sejauh manakah kemerdekaan itu memberi manfaat kepada Islam. Sedangkan kita dijadikan oleh Allah sebagai khalifah dimuka bumi ini untuk meletakkan Islam ditempat yang selayaknya. Membangunkan Islam dan memerintah dengan keadilan agama.
Adakah munasabah selepas 54 tahun Islam hanya sekadar agama upacara dan beberapa juzuk-juzuk kecil sahaja di laksanakan. Sedangkan sekiranya kita ambil sebahagian agama maka pincanglah seluruh Islam itu. Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripada Islam.

Hanya dengan meletakkan Islam itu lebih tinggi dari perlembagaan sahajalah maka kita boleh mendakwa kita telah mendaulatkan Islam. Kini Islam lebih rendah daripada perlembagaan yanag diasaskan oleh Lord Reid yang mana jawatankuasanya ialah :
  • Lord William Reid - Chairman
  • Sir Ivor Jennings - Britain
  • Sir William McKell - Australia
  • Hakim B. Malik - India
  •  Hakim Abdul Hamid - Pakistan
Kemudian kita dengan bangganya mengambil perlembagaan ini.....

Terkini pula beberapa orang yang mendakwa pakar sejarah yang terdiri daripada professor mendakwa bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah pula.... Semata-mata untuk menyelamatkan maruah UmNo yang dilihat sebagai bukan pejuang kemerdekaan.

Generasi terdahulu berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan dengan mempertaruhkan nyawa dan darah.... sedangkan UmNo hanya berpakat dengan British.... yang kita pun tidak tahu apakah sebenarnya yang di sepakatkan. Namun hasil dari persepakatan itu dapat kita lihat sekarang.

 
 
 
 
 
 
 

No comments: