Wednesday, November 2, 2011

Pemuda PAS gesa Seksualiti Merdeka dibatal

Kita menentang kerana prinsip tanpa mengira siapa yang menganjurkan atau merasmikan hatta pengerusi Bersih. Kita boleh bersama dalam beberapa perkara, namun dalam perkara yang bercanggah dengan prinsip lawan tetap lawan.

Agama mana yang membenarkan kebebasan sebegini? Bukankah semua orang dan warganegara Malaysia diwajibkan beragama dan percaya kepada tuhan. Itulah yang dinamakan prinsip rukun negara. Yang pertama sekali percaya kepada tuhan. Tiada tuhan maka tiada agama.

Apakah kita pengiktiraf orang yang bertuhankan nafsu?
__________________
KUALA LUMPUR, 2 Nov — Dewan Pemuda PAS mahu penganjur dan penyokong program Seksualiti Merdeka 2011 — acara tahunan diadakan sejak 2008 — agar tidak meneruskan perjuangan dan kempen mereka ke arah menuntut kebebasan gaya dan cara hidup barat yang salah dengan norma, tatasusila, budaya dan agama.

Justeru Ketuanya Nasrudin Hassan berkata, sayap parti Islam itu juga sedia berdialog ke arah itu bagi menangani perkara ini yang menjadi polemik sekarang.

“Usah lari dari fitrah dan meninggalkan kehidupan beragama kerana jiwa tidak tenteram dan tidak pun boleh menyelesaikan masalah,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Seksualiti Merdeka adalah festival tahunan yang meraikan hak asasi manusia rakyat yang terdiri daripada pelbagai orientasi seksual dan identiti jantina. Ia dianjurkan oleh sekumpulan gabungan longgar pertubuhan bukan kerajaan, artis, aktivis dan individu sejak 2008.

Program festival itu, termasuk forum, ceramah, bengkel, pelancaran buku, pameran seni dan persembahan berlangsung mulai semalam hingga 13 November di The Annexe Gallery di sini. Ia dijadualkan akan dirasmikan oleh bekas presiden Majlis Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan pada 9 November.
_________________
Seksualiti Merdeka, meaning Sexuality Independence, is Malaysia’s only festival celebrating the human rights of people of diverse sexual orientations and gender identities. They demand for equal rights and human dignity not just for ourselves, but also for those who are different, whether straight, gay, lesbian, bisexual, intersex, transgender, asexual, unsure or simply fabulous. Let’s be queer without fear.

No comments: