Friday, May 28, 2010

Sejak bila pulak negara ini hak milik UMNo?

Segala bentuk perasaan wujud apabila saya membaca headline ini. Sebagai seorang Perdana Menteri tidak sepatutnya Najib menjawab sedemikian rupa. Tidak pernah ada dalam sejarah hakmilik negara ini serahkan kepada UMNo. UMNo hanyalah pentadbir dan bukannya tuan tanah.

Sebagai ketua negara Najib perlu mendapatkan persetujuan sekurang-kurangnya dari jemaah kabinet. Yang terbaik adalah mendapatkan persetujuan dari Parlimen tentang rancangan dan keputusan yang hendak dibuat. Bukankan lebih baik Kabinet membuat kajian dan cadangan seterusnya keputusan tersebut dibentangkan di parlimen untuk kelulusan.

Apabila sudah terdesak dan diasak disetiap penjuru barulah Najib membuat kenyataan bahawa UMNo menyokong cadangan beliau. Sedangkan sebelum ini tidak pernah disebut keputusan perbincangan majlis tertinggi UMNo dalam hal ini. Apabila sudah hilang punca barulah Najib mencari UMNo dan menjadikannya 'kambing hitam'. Mari kita mintak minit mesyuarat mana, bila, di mana dan siapa yang datang untuk membuat keputusan tersebut. Seterusnya apakah asas yang digunakan dalam membuat keputusan tersebut. Apakah yang kita untung dan apa yang kita rugi? Mana kajian tersebut. Apakah asas perbincangan tersebut.

Bagaimana dengan isu jambatan lurus ke Singapura? Bagaimana dengan isu air, bagaimana dengan isu ruang udara, bagaimana dengan isu pemilikkan hartanah negara, EPF, pertikaian sempadan dll..... Apakah asas yang digunakan?

Saya yakin sebenarnya Najib tidak pernah berbincang dan tidak ada asas untuk membuat keputusan tersebut. Worst case scenario..... Ini arahan dari Rosmah!

MALAYSIA BUKAN MILIK UMNo

KUALA LUMPUR, May 27 — Datuk Seri Najib Razak declared today that he had obtained the backing of the Umno supreme council for the government’s decision to relocate the Tanjong Pagar railway station in Singapore.


No comments: