Wednesday, December 21, 2011

Tun M, Anwar, IMF dan Bank Dunia

Maka berkokoklah Tun M cuba membuktikan bahawa beliau tidak meminta bantuan dari Bank Dunia tatapi yang ada cumalah tawaran dari Bank Dunia untuk bantuan kewangan. Dalam masa yang sama Tun M menuduh Anwar melaksanakan arahan IMF untuk mengetatkan polisi kewangan negara.

Mungkin ramai juga diantara kita dapat preapproved check daripada bank-bank tempatan tidak lama dulu.... konon-kononnya  duit Raya. Adakah kita nak kata kita tak mintak pinjam duit.... cuma ditawarkan pinjaman peribadi?

Adakah meminjam dari Bank Dunia salah?.... cuma pada dasarnya, kalau melibatkan riba adalah salah.

Adakah salah Anwar melaksanakan dasar kawalan kewangan konvensional yang kemudiannya dikatakan mengikut arahan IMF atau lebih tepat selaras dengan IMF? Bukankah pada masa tersebut dasar itulah yang diterima pakai oleh pakar ekonomi seluruh dunia dan ianya mengikut kaedah akedemik yang standard.

Adakah itu semua isu besar?

Walaupun saya juga tidak setuju dengan teori ekonomi yang mengatakan semasa krisis ekonomi kita perlu menambah simpanan dengan meningkatkan faedah pinjaman, namun teori itulah yang saya pelajari semasa di universiti semasa Tun M memerintah.

Teori ekonomi konvensional menyebabkan orang akan menyimpan duit dan ekonomi tidak berkembang. Bila urusan perniagaan perlahan maka bila ekonomi negara akan pulih. Sayalah antara mangsa yang terpaksa membayar 9.8% untuk pinjaman kereta..... Cuba kira kalau 7 tahun berapa yang kita kena bayar?

Walaupun tindakkan Tun M lebih rasional pada pandangan saya, resiko yang perlu dihadapi juga adalah besar. Ternyata tindakkan beliau berjaya memulihkan ekonomi negara..... Cuma yang kita tidak pasti adalah berapa kos yang ditanggung oleh negara dalam melaksanakan polisi dan teori ekonomi baru ini.

Mungkin sebab itulah MTEN ditubuhkan bagi menyelia resiko ini..... mungkin EPU, Bank Negara, pakar ekonomi, CEO bank dan pengutip hutang lebih tahu jumlahnya dan nilainya.

Cuma apa yang nak kita katakan.... tak payahlah nak tuduh benda yang tak munasabah. Hanya kerana teori ekonomi yang digunakan oleh IMF dan Anwar adalah sama maka kita kata Anwar ikut kata IMF. Jangan ingat semua orang bodoh dan tak faham ekonomi..... Tun M sendiri kata Anwar tidak mintak pinjaman IMF, cuma melaksanakan teori ekonomi sahaja... So what are you trying to say?

Pesanan : Kalau tak faham teori ekonomi buat bodoh sudah.....

No comments: