Thursday, August 21, 2008

Konsert Avril Lavigne dan Merdeka


Konsert Avril Lavigne telah ditangguhkan atas alasan dekat sangat dengan hari kemerdekaan. Bagaimana pula dengan konsert yang bakal (selalunya ada) diadakan pada malam merdeka oleh artis tempatan? Apakah bezanya kensert Avril Lavigne dengan konsert artis kita? Bukan nak sokong konsert Avril Lavigne tetapi kita patut adil untuk semua pihak. Kalau konsert Avril Lavigne tak boleh konsert tempatan pun sama.

Apa pun sepatutnya sambutan kemerdekaan adalah masa kita memperingati perjuangan dan pengorbanan generasi yang lalu menuntut kemerdekaan bagi anak cucu mereka. Bukannya nak seronok-seronok melihat pejuang kemerdekaan terkorban. Adakah wajar di hari yang begitu bersejarah dipenuhi dengan riang-ria sorak ketawa sedangkan pejuang kemerdekaan bermandi darah, mengorbankan diri, kesenangan dan keselesaan hidup diri dan keluarga.

Apakah kita lupa dalam tempoh dari 1511 apabila Portugis menjajah Melaka hingga 1957 kita merdeka? Berapa ramaikah yang telah terkorban demi mempertahankan agama, bangsa dan negara? Kita pula sebok untuk seronok-seronok.... Akhirnya hari merdeka tidak ubah semacam pesta hiburan yang dipenuhi dengan sorak sorai.

Kita pula.... apa sumbangan kepada anak cucu kita? Adakah kita bakal membentuk generasi unggul atau tunggul yang hanya hidup untuk seronok-seronok semata-mata.

_________________
Malaysia asks Avril Lavigne to postpone concert

Wed Aug 20, 3:32 AM ET

KUALA LUMPUR, Malaysia (Reuters) - Malaysia's government has told promoters of a concert by Canadian pop star Avril Lavigne to postpone the show because it could mar the country's independence day celebrations, an official said on Wednesday.

The decision came after the opposition Islamic party, Parti se-Islam Malaysia, objected to the August 29 concert in the capital city of Kuala Lumpur, saying that Malaysia, which is predominantly Muslim, should not ape Western values and cultures.

No comments: