Sunday, January 17, 2010

Allah - Drama yang tidak menampakkan penghujungnya

Sesuatu yang mudah kini semakin tidak terkawal. Semua pihak seolah-oleh menggunakan pendekatan berkonfrantaasi bagi menyelesaikan masalah.

Inilah akibatnya apabila bertindak tanpa ilmu yang benar. Apabila melibatkan Islam kita perlu kembali kepada agama dan alim ulama'. Bukannya tunjuk pandai.

Kita tidak boleh menggunakan akal dan nafsu kita untuk menyelesaikan masalah. Bahkan kita tidak boleh mengapi-apikan isu ini hingga keluar dari kontek asal.

Kita ada hukum yang boleh digunakan bagi menyelesaikan masalah ini dan kita juga ada kaedah. Tetapi kerajaan nampaknya kaku dan memilih pendekatan mengikut perasaan. Akibatnya nafsu, amarah dan kebodohan minda terserlah.

Apa faedah yang kita dapat dari kekalutan ini? Ketakutan rakyat? Kebimbangan pelabur? Ketidaktentuan masa depan? Atau apa?

Ataupun ada pihak yang telah mendapat manfaat dari isu ini.... kalau ada pihak ingin menggunakan isu sensitif ini untuk manfaat politik mereka; maka amat malanglah kita punya pemimpin seperti ini.

Kalau kita harap dengan mengapi-apikan isu agama ini maka orang Melayu kembali menyokong mereka.... kita sebenarnya hilang pertimbangan. Kita telah menjual keamanan demi kepentingan politik sempit.

Keadah yang paling mudah untuk menyelesaikan isu ini adalah memberi penjelasan kepada rakyat. Apa dan siapa Allah itu sebenarnya mengikut Islam. Kenapa tidak menggunakan kesempatan ini untuk berdakwah dan menjelaskan pendirian Islam siapa itu Allah.

Kenapa kita lebih suka bertelagah dan tidak menggunakan medan dakwah. Adakah mereka jahil dan tak mampu berhujah berdasarkan agama untuk menyelesaikan masalah ini. Malanglah kita punya pemimpin seperti ini.

No comments: